Organizația pentru Dezvoltarea întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) din Republica Moldova a desfășurat Webinarul și Atelierul de Lucru cu tematica „Modele de afaceri în antreprenoriat social. Idei de afaceri fezabile, care pot fi dezvoltate în întreprinderi sociale”.

În cadrul evenimentului au fost analizate atât modele de afaceri ale întreprinderilor sociale din Republica Moldova, cât și ale celor de peste hotare. De asemenea, au fost oferite drept exemplu mai multe tipuri de modele de afaceri, cât și idei pentru activitățile de antreprenoriat social. 

Modele comune de întreprinderi sociale:

1. Compensare încrucișată  – Un grup de clienți plătește serviciul. Profiturile acestui grup sunt utilizate pentru subvenționarea serviciului pentru un alt grup, defavorizat.

2. Taxa pentru serviciu – Beneficiarii plătesc direct pentru bunurile sau serviciile furnizate de întreprinderea socială.

3. Ocuparea forței de muncă și formarea competențelor – Scopul principal este să ofere salarii, dezvoltarea competențelor și formarea locurilor de muncă beneficiarilor: angajaților.

4. Intermediar de piață – Întreprinderea socială acționează ca intermediar sau distribuitor către o piață extinsă. Beneficiarii sunt furnizorii de produse și / sau servicii care sunt distribuite pe o piață internațională.

5. Conector de piață – Întreprinderea socială facilitează relațiile comerciale între beneficiari și piețele noi.

6. Suport independent – Întreprinderea socială livrează un produs sau serviciu pe o piață externă care este separată de beneficiar și impactul social generat. Fondurile sunt utilizate pentru a sprijini programe sociale adresate beneficiarului.

7. Cooperativă – O afacere cu scop lucrativ sau nonprofit, care este deținută de membrii săi care utilizează, de asemenea, serviciile sale, oferind practic orice tip de bunuri sau servicii.

Totodată, a fost exemplificat modelul de creare a unei întreprinderi sociale, structurat de către cofondatorul întreprinderii „EduJoc”Igor Hîncu

În opinia lui, pentru a crea o întreprindere socială, este util următorul ghid: 

 GHIDUL ANTREPRENORULUI SOCIAL: DE LA IDEE LA ACȚIUNE

1. IDEE: Observă sau  analizează  problemele  oamenilor. Ai puteai  veni cu o soluție  care să genereze și  bani?

2. ANALIZĂ: După ce identifici ideea,  analizează piața și  identifică cine pot fi  clienții tăi. Răspunde la  întrebările: ce beneficii  aduce produsul sau  serviciul tău clienților,  unde și cum vei vinde,  cine îți sunt concurenții  și prin ce poți să fii tu  mai bun? Ce riscuri  există și ce faci ca să le  eviți?

3. VALIDARE: Testează ideea cu  potențialii clienți, prieteni  sau rude. Întreabă-i dacă  ar plăti pentru ceea ce  vrei să oferi și cât vor  plăti? Ce problemă caută  ei exact să le rezolvi? Pune-le mai multe  întrebări care te va ajuta  să clarifici modelul tău de  afaceri.

4. RESURSE: Când ideea afacerii  tale a devenit mai  clară, analizează de  ce ai nevoie pentru  ca aceasta să  devină realitate. Pregătește o listă cu  resursele (materiale,  financiare și umane,  etc.) de care ai  nevoie și calculează  cât costă ele.

5. MODEL: Elaborează un tablou  al modelului de  afaceri - o schiță a  ideii tale de afacere  care include  informații despre  unicitatea produsului  tău, clienți, modalitate  de comunicare,  canalele de  distribuție,  modalitatea de distribuție.

6. ÎNREGISTRARE: După ce ai testat  ideea și ești convins  că vrei să o dezvolți,  este necesar să alegi  o formă de  organizare juridică  pentru afacerea ta,  să analizezi bine  cerințele legislației  de rigoare și să te  înregistrezi.

Înregistrarea evenimentului poate fi accesată pe acest link: https://bit.ly/3wsqEGN

Seria de evenimente de instruire dedicate promovării și dezvoltării Antreprenoriatului Social continuă. Agenda evenimentelor poate fi consultată AICI

Anterior, au fost desfășurate evenimentele: 

●  Webinar + Atelier de lucru: „Noțiuni generale privind antreprenoriatul social. Beneficii și oportunități” (Link înregistrare: https://bit.ly/3pX1tuI

● Webinar + Atelier de lucru: „Aspecte legale și practice în obținerea statutului de întreprindere socială” (Link înregistrare: https://bit.ly/2ZGUBX9 )

●  Webinar + Atelier de lucru: Procedura de obținere a subvenției pentru locurile de muncă pentru persoanele defavorizate (Link înregistrare: https://bit.ly/3k48MNn)

● Webinar + Atelier de lucru: Aspecte contabile și raportarea financiară în cadrul întreprinderilor sociale (Link înregistrare: https://bit.ly/3nXaktF)

●  Webinar + Atelier de lucru: „Aspecte fiscale și facilități în cadrul întreprinderilor sociale” (Link înregistrare:  https://bit.ly/3mNuret)

●  Webinar + Atelier de lucru: „Particularitățile de creare și gestionare a afacerii sociale” (Link înregistrare:  https://bit.ly/3qlmteH )

Pentru înregistrarea prealabilă la evenimentele desfășurate de Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii, persoanele interesate sunt invitate să completeze formularul:  https://forms.gle/s8xG2quRTw4zZFPC8

Persoanele înregistrate vor primi link-ul de acces la evenimentele desfășurate.

 

 Campanie inițiată  și susținută de Proiectul transnațional Finance4SocialChange, cofinanțat din fondurile Uniunii Europene (FEDER, IPA, ENI). Scopul proiectului este promovarea impactului social și stimularea dezvoltării companiilor interesate de soluționarea problemelor comunitare. ODIMM este partener, alături de alte 19 instituții din 15 țări din regiunea Dunării.